پلاگین ها رو چطور میشه نصب کرد؟

ثروتمندترین کشورهای جهان براساس GDP
ثروتمندترین کشورهای جهان کدامند؟
2020-09-21
کسب درآمد از اینستاگرم
چطور میشه از یک پیج اینستاگرام کسب درآمد کرد؟
2020-09-27

پلاگین ها رو چطور میشه نصب کرد؟

پلاگین چیست

پلاگین چیست

پلاگین چیست؟

اصطلاح پلاگین یا plug-in تا چند سال پیش بیشتر به عنوان یک واژه تخصصی استفاده میشد. اما امروزه همین پلاگین به حدی گسترده شده، که گاه و بیگاه با این اصطلاح در هر جایی روبرو می شویم.

یک تعریف مختصر و ساده از پلاگین :

پلاگین یا plug-in یک برنامه است، یا یک کد نرم افزاری که، سوار یک برنامه دیگری شده و آن را کامل تر می کند.

مثال بخواهیم بگوییم :

اگر به دنبال یک افزونه یا plug-in برای خواندن پی دی اف هستید، می توانید آن را روی مرورگر خود نصب کنید، تا خواندن فایل پی دی اف براتون راحت تر بشه.

اگر با فتوشاپ کارمی کنید، شاید برخی قابلیت های خاص آن، با نصب plug-inها بیشتر شود.

مثلا نمونه دیگر افزونه الکسا هست، که به نام Alexa Toolbar است، جز پلاگین هایی که رتبه الکسای کاربر رو تغییر میده، با نصب روی مرورگرش.

اگر هم که اهل وبلاگ نویسی باشید، یا وردپرس، برخی از این افزونه ها اول روی سیستم تون نصب می شوند، هزاران پلاگین دیگر هم در اختیارتان قرار داده، که بسته به نیاز در سایت خود استفاده می کنید.

در ادامه این واژه با نام های دیگری مثل Add-on و Extention هم به کار می رود، که معنای مشابهی با هم دارند. مثال بخواهیم بگوییم مرورگر FireFox از اصطلاح Add-on و مرورگر کروم از اصطلاح Extention استفاده می کند.

پلتفرم ای مدیریت محتوای وردپرس و نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، Adobe Audition از اصطلاح Plug-in استفاده می کنند.

علت استفاده از پلاگین ها چیست؟

هسته برنامه، منظور همون چی اولیه که نصب می کنید، کم حجم تر و سبک تر می شود، طوری که هرکس بسته به نیازش این افزونه ها را نصب می کند.

مورد بعدی یک فضایی ایجاد می کند، که دیگران، برای نرم افزار اصلی، پلاگینهای مختلف بنویسند. در نتیجه نرم افزار فراگیرتر هم می شود، و هم از خلاقیت و نیروی جمعی برای توسعه نرم افزار، استفاده می شود.

این افزونه ها فضای خوبی برای برنامه نویسان و کسب و کارها ایجاد کردند، طوری که یک فرصت کسب درآمد براشون شده است. افراد بسیاری می باشند که به شیوه های مختلف plug-in نویسی می کنند، با این کار درامدی هم در می آورند. هروقت یک پلتفرمی بتواند مدل های کسب درامدش، برای کاربرانش ایجاد شود، دوامش هم افزایش می یابد، و کاربران وفادارتری هم پیدا می کند.

ممکن است سوال خیلی ها باشد که این افزونه ها کجا استفاده می شوند؟ چطور نصب می شوند؟

پلاگین چیست

برنامه های زیادی هستند که از این خاصیتی برخوردارند. اما به یک نمونه از آن ها اشاره می کنیم، مرورگر کروم و فایرفاکس، چون بیشتر در گیر و دار آن ها هستید. برای اینکه بتوانید یک افزونه ای یا پلاگینی رو روی مرورگرتون نصب کنید، می توانید از مراحل زیر انجامش بدید :

در منوی مرورگر کروم، یک گزینه به نام More Tools می باشد، با کلیک روی آن و سپس انتخاب گزینه Extention، می توانید ببینید چه افزونه هایی رو در حال حاضر، نصب دارید.

به Chrome Web Store هم یک سری بزنید، اونجا بیشتر افزونه هایی رو می بینید.

منوی فایرفاکس هم گزینه Add-ons دارد. با کلیک روی آن، به قسمت Add-ons بروید، در آن جا می توانید Extentions و Plug-ins را ببینید. اگر کاربر غیر حرفه ای هستید، شاید براتون جالب جالب و مفید نباشه؛ اما ارزش سر زدن داره.

یک روش دیگری که می توانید افزونه ها را از گوگل رو پیدا کنید، مثلا PDF Reader Add-on firefox یا PDF Reader Extension Chrome رو در موتور جستجو تایپ کنید.

آیا این افزونه ها ضرری هم دارند؟ اسیبی به نرم افزار میزنند؟

افزونه ها رو زمانی می تونید استفاده کنید، که برای سیستمتون مفید باشند.

در صورتی که به این نتیجه می رسید یک افزونه مزایای زیادی نداره، پس به طور کلی پاکش کنید، فقط غیر فعالش نکنید.

مثلا اگر از پلتفرم هایی مثل وردپرس استفاده می کنید، به این نتیجه خواهید رسید، که افزونه های ضعیف چه تداخلی در عملکرد افزونه های دیگر، خواهند داشت.

پس بی جهت هم افزونه دانلود نکنید، در صورتی که مفید باشد و واقعا نیاز به آن در نرم افزارهایتان حس شود.

دیدگاه ها بسته شده است